zaterdag 21 juli 2018

Influencen


Tijd voor een blog van de huishoudelijke. Als in ik roep jou en andere fans bijeen. Ik moet een zoetig woordje met je spreken. Niet dat je hier en nu iets kan zeggen, maar grijp je kans aan het eind tijdens de rondvraag.

Deze huishoudelijke blog ontstond door een opmerking van een fan. Ik wist niet hoe groot zijn fanheid was tot ik hem ontmaskerde als nep-fan. Hij las niet alle blogs! Dat durft te klagen?
    ‘Ik mis de link naar jouw blog op Facebook.’
    ‘Dat is raar.’
    ‘Normaal komt die wel voorbij en beland ik met een klik op de link, hatsekieflats, bij Typisch jij.’
    ‘Nee, het is raar dat jij mijn link ziet.’
    ‘Hoezo?’ Je moest zijn kop zien, hij keek of mijn krullen ter plekke verdwenen.
    ‘Je bent geen vriend van mij.’
    ‘Huh? Echt wel! Kijk ons hier praten!’
    ‘Zeg kereltje, check en ontdek dat mijn face niet in jouw book zit. Ik schreeuw niet vaak mijn gelijk, maar ik weet wie mijn vrienden zijn. Net zo zeker als dat ik schrijver ben van 400 blogs. Tel daarbij op dat jij mijn Typisch Irene Facebookpagina niet volgt. Je bent een halvebak fan! Jij leunde op een vriend die mijn blog leukte, waardoor jij de update zag. Blijkbaar is die vriend daarmee gestopt en zo mis jij mijn update. Ik ken de weg vriend! Trouwens wie is die vriend die mij niet meer leukt?’ Nog voor ik uitgesproken ben, klinkt uit zijn phone een BLIEP - in no time ben ik een vriend en volger rijker.
    Yes! We zijn vrienden!’
    ‘Wacht, even slingers ophangen, laat jij ondertussen de kijkcijfers even stijgen naar ongekende hoogten.’
    ‘Hoe zijn je kijkcijfers eigenlijk?’
    ‘Die dalen!’ Ik pak een zakdoekje en veeg een traantje weg.

Wat betreft dalende kijkcijfers, hoef je niet bang te zijn dat ik precies zie of jij mijn blog leest. Da’s wel jammer, want ik zou graag weten wie mij lezers zijn. Ben je bekend of toch onbekend?
    Wel zie ik Rusland koekeloeren, maar die neem ik niet serieus. Daarbij kan ik zien hoeveel pageviews (al net zo nietszeggend) via welke browser, besturingssysteem, verwijzingssite, zoekwoorden en landen er binnen komen. Best leuk, al verkies ik bovenal voornamen.

Grappig is de ontdekking dat er muppets zijn die me nog steeds zoeken via www.irenevanvalen.blogspot.com of www.irenevanvalen.nl? Stop daar onmiddellijk mee het moet www.typisch-irene.nl zijn. Klinkt toch beterest?
    Het meest gezochte zoekwoord is koffietijd. Coffee makes me do everything. Zullen we een bakkie doen, als in wie organiseert een meet&greet?

Terug naar die vriend en ons gesprek over mijn blogs. Wat volgde was een vragenuurtje.
1.       Waarom dwing jij mezelf elke zaterdag een blog te plaatsen? Kan ik antwoorden met: waarom kijk jij graag op een vaste tijd je favoriete serie? Het is een hobby! Daarbij geeft een vast moment mij een perfecte doodlijn en mijn lezers de zekerheid dat ze zondagochtend bij een bakkie mijn verhaal kunnen lezen. Als we het over vaste fans hebben? Dat zijn ze! Zij die zondag een baaldag hebben als ik geen blog deel. Weet dan dit: ik faal heftiger dan dat jij baalt! Not coffee, but fans make me do this.
2.       Waarom pas in de nacht? Geen idee, maar al moet ik doorwerken tot 02.30 uur omdat mijn visite lang bleef hangen, ik zal die blog uploaden.
3.       Waarom perse 800 woorden? Die gekte snap ik stiekem zelf net zo min. Er zijn vrienden die bij 600 woorden net inkomen, waar ik 800 een prima grens vind om mezelf niet compleet te verliezen.
4.       Wie is je grootste fan? Dat is de fan die ’s nachts opblijft en wacht op mijn blog. De topper!
5.       Wat is het doel van je blog? Zeg! Lees jij heel snel mijn bio kijk precies hiernaast!
6.       Heb je weleens gedacht aan influencen? Weleens ja. Laatst kreeg ik op LinkedIn een melding, dat Emmanuel Macron een goede influencer voor me kon zijn. Emmanuel? Serieux??? Ik spreek geen woord Frans. Nou ja, une Baquette sil vous plait, lukt nog wel. Verder ken ik mijn vader, Frans, de schat!’

Vraag ik Marcel thuis:
    ‘Wat is dat influencen eigenlijk precies?’
    ‘Dat is de nieuwe reclame spot. Weg met de televisie, geef de vlogger of blogger het beeldscherm. De nieuwe reclamemakers.’
    ‘Ah, schrijven over producten of bedrijven. Leuk, betaald dat goed?’
    ‘Dan moeten ze je eerst vragen.’

Blijf ik vooralsnog de enige met vragen.
    Waar komen de dalende kijkcijfers vandaan? Wil jij me helpen het waarom te ontdekken? Grijp je kans, doe iets terug na 400 blogs van mijn kant. Jaha, dit is de 400ste. Leuk hè?!
    Nu mag jij je stem laten horen! Gefelicistem! Kraak me af, lift me up, beantwoord de vragen en geef me inzage. Ik garandeer een leuke enquête met één klik hier.
    Je krijgt geen spijt! Go!

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe1nCMqM1iKdnO6TN4jhTu1VAgy6Y2O1-VgsL2-cDYpp9mRtw/viewform?usp=sf_link


Geen opmerkingen:

Een reactie posten